CBA a határainkon túl

March 4, 2011

A CBA 2001-től folyamatosan kilenc európai ország élelmiszerkereskedő nemzeti csoportjaival társulási kapcsolatra lépett, amelynek eredménye, hogy ma már Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Lengyelországban, Litvániában, Romániában, Szerbia-Montenegróban, Szlovákiában és Szlovéniában egyre több és több CBA logóval fémjelzett üzlet várja a bel és külföldi vásárlókat.
Ez ma már 3895 üzletet jelent a határainkon kívül.

A történet a 90-es évek közepén kezdődött, amikor is a környezető országokban új nemzetállamok születtek, új határokkal, új lélekszámmal, új lehetőségekkel (a kilencekből csak Bulgária, Lengyelország és Románia a kivétel). De ezzel egy időben a multinacionális kereskedelmi láncok nagyon offenzív terjeszkedése figyelhető meg, amelyet jelentősen gyorsított az a tény, hogy várható volt a tíz állam (hazánkkal együtt) rövidebb vagy hosszabb távon az EU-hoz való csatlakozása, amely a multinacionális láncok működését és terjeszkedését jelentősen megkönnyíti. A magyarországi CBA-nak, illetve a kilencek számára is tanulságos példa volt Ausztria belépését követően az egyik legtradicionálisabb családi tulajdonú lánc, a Julius Meinl felvásárlása.

A fenti országok mind több kereskedője jutott el arra az elhatározásra: ha versenyben akarnak maradni össze kell fogniuk, csak együtt tudnak versenyképesek lenni.

Így született és bővül folyamatosan az immár tíz országra kiterjedt CBA lánc, amelyben minden ország önálló gazdasági egységként működik. A szoros együttműködés révén, közösen lépnek fel, mint bevásárlók, illetve marketingjüket is összehangolják, amely egyre hatékonyabbá teszi közös céljaik megvalósítását. Ennek eredménye, hogy az így elért piaci előnyöket saját országuk vásárlói részére továbbadják, illetve honi beszállítóikat egyre növekvő megrendelésekkel látják el.

A tervekben további országok bekapcsolása, illetve a meglévő CBA tagországokkal való kereskedelmi kapcsolatok elmélyítése szerepel.